Európában hiány lehet az AdBlue-ból

2021. Október 26. 14:20
Korlátozzák termelésüket a nagy AdBlue előállítók, ennek hatására igencsak megemelkedtek az árak, egyes kutakon készlethiány is kialakulhat.

Az utóbbi egy hónap alatt 70 százalékkal emelkedett a földgáz ára. Emiatt egyre csak fogy az AdBlue is, melynek hiánya teljes áruforgalmi leállást okozhat.

Rengetegen kezdtek pánikszerű vásárlásba a hírek hallatán, ugyanis az Euro 5-ös és az annál újabb dízelmotorok elektronikája letilt az adalékanyag nélkül, így nem mozdul meg a jármű.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint többszörösére ugrottak az eladások a környező országokban, viszont erre nem volt felkészülve az ellátási lánc.

Az AdBlue hiánya azért is jelent problémát, mert a modernebb, minimum Euro ötös környezetvédelmi besorolással rendelkező dízelmotoros járművek használhatatlanná válhatnak a szintetikus folyadék hiányában. Az autók jellemzően 1500 kilométeres tartaléknál jelzik a folyadék fogyását, de ez sovány vigasz azok számára, akik a legrosszabb esetben nem jutnak AdBlue-hoz. A helyzet komolyságát jelzi, hogy a kontinens legnagyobb gyártója, a vágsellyei Duslo vegyi üzem bejelentette, hogy a meglévő kötelezettségeit teljesíti, de földgáz drágulása miatt új ügyfeleket és nagyobb mennyiégű rendeléseket nem fogad. Továbbá a második legnagyobb gyártó csökkentett üzemben működik, a harmadik pedig gyakorlatilag leállította a termelést-részletezi a hvg.

De nyugalom!

A probléma több dologból tevődik össze:

  • egyrészt az AdBlue előállítása jellemzően műtrágyával együtt történik, a folyadék termelése pedig önmagában nem nyereséges
  • másrészt a folyadék, nevezetesen a karbamid egyik fő alkotóelem a földgáz, amelynek magas árai miatt korlátozták a termelést

Az Újszó hírportál megjegyezte, hogy a szlovák gazdasági miniszter, Richard Sulík utasítására az Állami Tartalékalap 500 ezer liter AdBlue-t fog felvásárolni. A portál a Pravda napilap értesüléseire hivatkozva hozzátette, hogy a miniszter elviekben megállapodott a gyártókkal és a forgalmazókkal, hogy az adalékot kizárólag szlovákiai fuvarozóknak árulják.

Egyelőre azonban nincs ok az aggodalomra, különösen azért, mert egy teletankolt, szabványos méretű, 13-19 literes AdBlue tartály 15-20 ezer kilométerig kiszolgálja a tulajdonosokat. Probléma akkor lesz, ha hirtelen mindenki megrohamozza a kutakat, hogy feltankoljon, mert akkor valóban hiánycikké válik az AdBlue.

(hvg/Info)

 

radioantritt.huCopyright © 2021 Minden Jog fenntartva
IMPRESSZUM | ADATVÉDELMI TÁJÉKOZTATÓ